FUNKCJONOWANIE
OSOBISTE I SPOŁECZNE
PRZYSPOSOBIENIE
DO PRACY
Celem zajęć jest kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku.
W ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:
gospodarstwo
domowe –
obejmuje szeroki zakres prac opartych na prowadzeniu gospodarstwa
domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, pranie oraz sporządzanie i
wydawanie posiłków.
prace
ogrodnicze –
uprawa i pielęgnacja roślin, prace na działce, tworzenie
różnorodnych kompozycji kwiatowych i stroików świątecznych.
prace
biurowe/ introligatorskie –
obsługa urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, bindownica,
laminarka, niszczarka do papieru itp. oraz wykonywanie usług w tym
zakresie.
prace
stolarskie –
obróbka oraz wytwarzanie drobnych przedmiotów z drewna: kwietniki,
wieszaki, zabawki, wszelkiego rodzaju prace renowacyjne i naprawy
stolarskie.
elementy
szycia ręcznego i maszynowego –
zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach
krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj.
ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.
tkactwo - na
zajęciach tkactwa artystycznego wykorzystywane są wszystkie
techniki i sploty, by móc zaprezentować misterną sztukę
tworzenia gobelinów przy pomocy osnowy i wątku; jest twórczością
wymagającą cierpliwości, precyzji i wyobraźni, w rezultacie to
dość mozolne i pracochłonne zajęcie daje ogromną radość i
relaks.
rękodzielnictwo –
wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z
zastosowaniem różnych technik: decoupage, malowanie na szkle, haft
matematyczny, wyrób ozdób i biżuterii, origami, a także
materiałów: drewno, glina, sznurek, modelina, tektura, koraliki,
szkło, nici, wełna, bibuła, papier kolorowy itp.
ZAJĘCIA
KSZTAŁTUJĄCE KREATYWNOŚĆ
Umiejętności i twórcza postawa są szczególnie cenne przy rozwiązywaniu problemów oraz potrzebie podejmowania trafnych decyzji; zdolność obmyślania oryginalnych pomysłów dotyczących najrozmaitszych dziedzin życia. Kreatywność występuje więc nie tylko w nauce i sztuce, ale także w życiu codziennym, w pracach zawodowych itd. Jest to wszelkiego rodzaju twórczość artystyczna - plastyczna, literacka, muzyczna, która w dużym stopniu ułatwia wyrażanie siebie, swoich myśli i nastrojów, czasem trudnych do zwerbalizowania w zwykły sposób. Pozwala przeżyć satysfakcję z własnych dokonań, wzmacnia wiarę w siebie i poprawia samoocenę. Jest też przyjemnością, relaksem i zabawą.
W przypadku osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, dla których wyrażanie słowami przeżyć i doznań jest niezwykle trudne, możliwość wypowiedzenia się w innej formie jest niezwykle ważna i potrzebna. Pamiętać należy jednak o tym, aby wykonywanie zadań odbywało się w atmosferze zabawy, bez rywalizacji i oceniania, bez zwycięzców i przegranych.
ZAJĘCIA SPORTOWE
Są formą zajęć
ruchowych bardzo lubianą przez uczniów. Zawierają
jednocześnie najważniejsze elementy sportu, rekreacji i
rozrywki.
Dają:
radość,
ruch,
możliwość
samooceny i samokontroli,
okazję
do sportowej rywalizacji.
Dobrze przygotowane zajęcia rekreacyjno- sportowe dają możliwość wzięcia w nich udziału uczniom o różnym poziomie sprawności i różnych predyspozycjach psychofizycznych i różnych zainteresowaniach.
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE