Informacja o cookies
Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Informacje o możliwości zmiany ustawień cookies »
Zgadzam się, zamknij X

W ramach realizacji podstawy programowej prowadzone są następujące zajęcia:

FUNKCJONOWANIE OSOBISTE I SPOŁECZNE

  Uczniowie doskonalą wiadomości zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych w zakresie czytania, pisania, elementarnych pojęć matematycznych, podstawowej wiedzy z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego, a także nabywają umiejętności przydatne w dorosłym życiu, np. korzystania z instytucji użyteczności publicznej, posługiwania się pieniędzmi, pełnienia różnych ról społecznych.

PRZYSPOSOBIENIE DO PRACY

 Celem zajęć jest kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku. 

 W ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:

gospodarstwo domowe – obejmuje szeroki zakres prac opartych na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, pranie oraz sporządzanie i wydawanie posiłków.
prace ogrodnicze 
– uprawa i pielęgnacja roślin, prace na działce, tworzenie różnorodnych kompozycji kwiatowych i stroików świątecznych.
prace biurowe/ introligatorskie 
– obsługa urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, bindownica, laminarka, niszczarka do papieru itp. oraz wykonywanie usług w tym zakresie.

prace stolarskie
 – obróbka oraz wytwarzanie drobnych przedmiotów z drewna: kwietniki, wieszaki, zabawki, wszelkiego rodzaju prace renowacyjne i naprawy stolarskie.
elementy szycia ręcznego i maszynowego
 – zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj. ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.

tkactwo -
na zajęciach tkactwa artystycznego wykorzystywane są wszystkie techniki i sploty, by móc zaprezentować misterną sztukę tworzenia gobelinów przy pomocy osnowy i wątku; jest twórczością wymagającą cierpliwości, precyzji i wyobraźni, w rezultacie to dość mozolne i pracochłonne zajęcie daje ogromną radość i relaks.
rękodzielnictwo 
– wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych technik: decoupage, malowanie na szkle, haft matematyczny, wyrób ozdób i biżuterii, origami, a także materiałów: drewno, glina, sznurek, modelina, tektura, koraliki, szkło, nici, wełna, bibuła, papier kolorowy itp.

ZAJĘCIA KSZTAŁTUJĄCE KREATYWNOŚĆ

  Umiejętności i twórcza postawa są szczególnie cenne przy rozwiązywaniu problemów oraz potrzebie podejmowania trafnych decyzji; zdolność obmyślania oryginalnych pomysłów dotyczących najrozmaitszych dziedzin życia. Kreatywność występuje więc nie tylko w nauce i sztuce, ale także w życiu codziennym, w pracach zawodowych itd. Jest to wszelkiego rodzaju twórczość artystyczna - plastyczna, literacka, muzyczna, która w dużym stopniu ułatwia wyrażanie siebie, swoich myśli i nastrojów, czasem trudnych do zwerbalizowania w zwykły sposób. Pozwala przeżyć satysfakcję z własnych dokonań, wzmacnia wiarę w siebie i poprawia samoocenę. Jest też przyjemnością, relaksem i zabawą.

 W przypadku osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, dla których wyrażanie słowami przeżyć i doznań jest niezwykle trudne, możliwość wypowiedzenia się w innej formie jest niezwykle ważna i potrzebna. Pamiętać należy jednak o tym, aby wykonywanie zadań odbywało się w atmosferze zabawy, bez rywalizacji i oceniania, bez zwycięzców i przegranych.

ZAJĘCIA SPORTOWE

 Są formą zajęć ruchowych bardzo lubianą przez uczniów. Zawierają jednocześnie najważniejsze elementy sportu, rekreacji i rozrywki.
Dają:

radość,
ruch,
możliwość samooceny i samokontroli,
okazję do sportowej rywalizacji.

 Dobrze przygotowane zajęcia rekreacyjno- sportowe dają możliwość wzięcia w nich udziału uczniom o różnym poziomie sprawności i różnych predyspozycjach psychofizycznych i różnych zainteresowaniach.

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE