Głównym celem zajęć prowadzonych w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest pobudzenie rozwoju psychoruchowego i społecznego. Dla każdego z naszych podopiecznych stworzony jest Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny, a rodzice na bieżąco otrzymują instruktaż, w jaki sposób powinni kontynuować pracę w domu.
ZAJĘCIA PEDAGOGICZNE
Zajęcia pedagogiczne w oddziale wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone są w oparciu o różnorodne metody tak, aby wspierać harmonijny rozwój dziecka. Dzięki dostosowaniu aktywności do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka rozwija się pod względem: ruchowym, poznawczym, społecznym i emocjonalnym. Świadome i odpowiednio dostosowane wsparcie sprzyja osiąganiu kolejnych etapów rozwoju - przyczynia się do lepszego, bardziej intencjonalnego poznawania otaczającego świata, a także ułatwia nawiązywanie prawidłowych relacji społecznych.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Terapia logopedyczna skierowana jest do dzieci, u których mowa nie rozwija się lub rozwija się w sposób nieprawidłowy. Celem zajęć prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju jest rozwijanie umiejętności komunikowania się i stymulowanie rozwoju mowy. Po przeprowadzonej wstępnej diagnozie, logopeda ustala program zajęć, który obejmować może: usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz funkcji oddechowych, ćwiczenia słuchowe, wzbogacanie słownictwa, korekcję wad wymowy, wprowadzenie alternatywnych metod komunikowania się (PECS, MÓWIK - w przypadku dzieci niemówiących; fonogesty, język migowy - w przypadku dzieci niesłyszących).
W trakcie zajęć wykorzystywane są różne metody, które wspomagają rozwój dziecka. Terapia logopedyczna odbywa się poprzez zabawę, wykorzystując takie aktywności, które w naturalny sposób motywują dziecko do spontanicznego komunikowania się z otoczeniem.
TERAPIA SNOEZELEN - STYMULACJA POLISENSORYCZNA W SALI DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb dziecka. Nasi podopieczni bardzo lubią te zajęcia, gdyż mogą tam samodzielnie dokonywać wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebują. Dzieci poznają otaczającą poprzez rzeczywistość poprzez zmysły, co poprawia pamięć, koncentrację i wyzwala w uczniach chęć podejmowania działań.
W trakcie zajęć pobudzane są wszystkie zmysły poprzez m.in.
W Sali Doświadczania Świata dziecko czuję się swobodnie, dzięki czemu wyzwalana jest w nim większa spontaniczność i samodzielność.
TERAPIA ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Terapia integracji sensorycznej polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły:
Oddziaływania terapeutyczne dotyczą przede wszystkim: pobudzania zmysłów, integracji zmysłowo - ruchowej, wspomagania orientacji w schemacie ciała oraz wypracowania gotowości do nauki. Po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy, terapeuta dostarcza dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. Terapeuta przygotowuje zajęcia z wykorzystaniem zasady stopniowania trudności, przez co dziecko jest stale zainteresowane zajęciami i może odnosić sukcesy. Zajęcia odbywają się w sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt i pomoce niezbędne do stymulacji wszystkich zmysłów. Dzieci uwielbiają te zajęcia, gdyż są dla nich szczególnie atrakcyjne.
TERAPIA RĘKI
Zajęcia te mają na celu usprawnienie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni. W trakcie ćwiczeń dostarczane są dziecku wrażenia dotykowe, dzięki którym poznaje kształty, faktury oraz nabywa umiejętność ich rozróżniania.
W
trakcie terapii ręki dziecko poprawia umiejętność chwytania,
wzmacnia swoją koncentrację, zdolność skupiania uwagi i patrzenia
oraz poprawia koordynację wzrokowo- ruchową.
REHABILITACJA RUCHOWA
W naszej placówce istnieje możliwość skorzystania z zajęć rehabilitacyjnych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Szybkie rozpoznanie zaburzeń lub niepełnosprawności powoduje wprowadzenie rehabilitacji, która daje szansę na całkowitą normalizację rozwoju lub ograniczenie deficytów rozwojowych. Celem terapii jest przygotowanie dziecka do uczestniczenia w normalnym życiu rodzinnym i społecznym.
W ramach oddziaływania rehabilitacyjnego podejmowane są następujące działania:
stymulowanie
aktywności i samodzielności dziecka poprzez zabawy ruchowe,
rozwijanie
ogólnej sprawności ruchowej dziecka,
pobudzanie
zmysłów dziecka,
stymulowanie
układów: przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego,
integracja
czynności zmysłowo- ruchowych,
poprawa
napięcia mięśniowego w obrębie postawy, a wtórnie także w
obrębie ręki,
rozwijanie
motoryki małej i dużej,
doskonalenie
umiejętności planowania motorycznego,
doskonalenie
równowagi w różnych pozycjach ciała,
doskonalenie
koordynacji wzrokowo- ruchowej,
rozwijanie
świadomości własnego ciała.
Rodzaj ćwiczeń oraz ich tempo dobiera się indywidualnie do każdego dziecka. Po dokonaniu oceny fizjoterapeutycznej poprzez wywiad i obserwację układa się indywidualny program terapii.
ZAJĘCIA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Zajęcia
wykorzystujące metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne mają
na celu rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej
przestrzeni, a także usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z
innymi osobami oraz nawiązywanie z bliskiego kontaktu z
wykorzystaniem ruchu i dotyku. Metoda ta jest bardzo popularna w
pracy z dziećmi zdrowymi, a także z zaburzeniami rozwoju
psychicznego i fizycznego. W trakcie zajęć wykorzystuje się zabawy
relacyjne, dzięki którym wspomaga się rozwój psychoruchowy,
stymuluje rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy. Aktywność
realizowana w ten sposób wpływa pozytywnie na funkcjonowanie
dziecka.